کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گیاه چای چه فوایدی دارد ؟

گیاه چای چه فوایدی دارد ؟

نوشیدنی,قهوه, چای, تیرینک

قهوه

روزانه همه مردم دنیا از مواد غذایی بسیار متنوعی استفاده می کنند که برحسب نیاز، سبک زندگی و فعالیت این مواد با هم تفاوت دارند. اما در همه مردم دنیا یک چیز مشترک هست و آن هم نوشیدنی های مصرفی در بین آنهاست. تقریبا همه مردم روزانه مقدار زیادی نوشیدنی مصرف می کنند که به غیر از آب، قهوه و چای بیشترین این مایعات را تشکیل می دهند. چای و قهوه دو نوشیدنی هستند که از دیرباز در بین مردم جهان شناخته شده بوده و بر حسب فرهنگ و ذائقه از انواع آن استفاده می‌شده است. در کشور ما نیز خرید چای همواره یکی از اولویت ها در لیست خرید خانوارهای ایرانی بوده است.

این نوشیدنی ها به غیر از رفع عطش، خواص درمانی بسیاری نیز دارند و در گذشته نیز از انواع چای ها و دمنوش ها برای بهبود و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است و تا همین چند سال اخیر هم بسیاری از همین مطالب در بین نسل ها سینه به سینه انتقال می یافت. اتفاقا در سالیان اخیر خرید دمنوش نیز در کشور ما رشد قابل توجهی داشته است.

اگر دقت کرده باشید در خیلی از کافی شاپ ها نیز می توانید انواع دمنوش های گیاهی، چای سبز، چای سفید و دیگر موارد از این دست را در منوی آنها مشاهده کنید که این امر خود بسیار قابل تحسین است.

بد نیست بدانید که زادگاه چای در چین در حدود پنج هزار سال پیش بوده است. چینی ها از این گیاه علاوه بر مصرف به عنوان نوشیدنی برای رنگ آمیزی هم استفاده می کردند. هلندی ها در سده هفدهم چای را از چین به اروپا وارد کردند و در قرن ۱۸ نیز زمانی که ملکه انگلیس چای را به عنوان نوشیدنی صبحانه خود انتخاب کرد، این نوشیدنی بسیار شناخته شد و بر سر زبان ها افتاد.

نوشیدنی,قهوه, چای, تیرینک

چای

از اوایل قرن بیستم چای‌کاری در ایران و ترکیه آغاز شد. قبل از سال ۱۲۸۰ هجری شمسی، چای و کشت آن در ایران رواج نداشت و مردم از قهوه به عنوان نوشیدنی استفاده می کردند؛ به همین دلیل هم هست که چایخانه ها همان نام قدیمی خود را به عنوان قهوه خانه حفظ کرده اند.

از خواص گیاه و برگ چای می توان گفت که این برگ دارای کلسیم، سدیم، پتاسیم، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل و کافئین است. چای از تشکیل لخته های خونی در سرخرگ های اصلی جلوگیری می کند و پلاک ها در واقع ترکیبی از چربی خطرناک و کلسترول هستند.

نوشیدنی,قهوه, چای, تیرینک

چای سبز

ناگفته نماند که محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که فالونوئید داخل چای سیاه باعث کاهش LDL  کلسترول بد خون می شود که می تواند منجر به حمله قلبی و مغزی گردد. هر فنجان چای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم فالونوئید دارد که این مقدار به همان اندازه موجود در چای سبز می باشد.

از طرف دیگر نوشیدن منظم چای سیاه و چای سبز می تواند ۱۱ درصد از حمله و بیماری های قلبی جلوگیری کند. متخصصان تغذیه به این موضوع معتقدند که دو فنجان چای  از نظر آنتی اکسیدان معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اکسیدان است!

نوشیدنی,قهوه, چای, تیرینک

خواص چای

چای سیاه می تواند میکروب ها از جمله میکروب هایی که باعث ذات الریه و التهاب مثانه و عفونت های پوستی می شود را خنثی کرده و از پوسیدن دندان ها جلوگیری کند. اما دقت کنید که در هر صورت نباید در مصرف هیچ چیزی حتی مفیدترین و مقوی ترین آنها زیاده روی کرد، خصوصا چای که مصرف بدون برنامه و بی رویه آن نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه در آینده می تواند شما را با مشکلات جدی تری رو به رو نماید.

علاوه بر مزایای ذکر شده برای سلامتی، چای سبز بسیار برای پوست هم مفید است. چای سیاه سرشار از ویتامین های E ،C و ب ۲ و مواد معدنی است؛ بنابراین ارزش غذایی که در چای سیاه وجود دارد آن را برای پوست بسیار مفید کرده است. گفتنی است چای سیاه برای مو نیز بسیار مفید می باشد و می توان گفت چای سیاه در رژیم غذایی برای موهای قوی تر و بدون آسیب نیز گنجانده می شود.

توصیه می شود همواره دقت داشته باشید که چای، دمنوش و دیگر محصولاتی از این قبیل را از معتبرترین فروشگاه های سراسر کشور تهیه کنید یا با مراجعه به فروشگاه های اینترنتی همچون تیرینک، نسبت به سفارش آنلاین این محصولات اقدام کنید. تیرینک از جمله معروف ترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی است که سالهاست بصورت تخصصی در حوزه فروش چای و قهوه فعالیت دارد؛ احتمالا با یک بار خرید قهوه تیرینک، مشتری دائمی آن خواهید شد.

خواص چای بر پوست

لازم بذکر است که برای شستشوهای موها بوسیله چای سیاه به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از مو نیز می توان استفاده کرد، بدین صورت که چای کیسه ای را در ابتدا به شش فنجان آب جوش باید اضافه کنید و بعد از نگه داشتن این ترکیب به مدت یک ساعت در دمای اتاق، آن را بر روی سر خود ریخته و پس از یک ساعت آن را آبکشی کنید. از چای سیاه به عنوان رنگ دهنده طبیعی مو نیز استفاده می شود و در پایان اینکه چای سیاه علاوه بر تیره کردن رنگ مو، درخششی طبیعی به موها اعطا می کند.

نوشیدنی,قهوه, چای, تیرینک

چای، نوشیدنی محبوب

در پایان باید بگوییم که با نوشیدن به اندازه انواع چای های گیاهی می توانید سلامتی را به خود هدیه دهید.

منبع: www.beautymagazine.ir

برچسب ها : , , ,